04 April 2008

Grim Fandango

Producator: Lucas Arts

Designerii de jocuri de aventura au un task foarte greu de atins. Acest gen de joc tinde sa fie deseori liniar, bun pentru poveste, dar fara puzzleuri nu se poate vorbi despre un joc... Provocarea o reprezinta combinarea acestor doua elemente. Povestea trebuie sa fie captivanta si destul de interactiva incat sa lase loc puzzle-urilor, care sa fie destul de inteligente astfel incat sa nu iasa din tiparul povestii. Putine jocuri ating aceste standarde, dar Grim Fandango, creat de Tim Schafer, reuseste chiar mai mult decat aceasta delicata combinatie. Grim Fandango este bazat pe folclorul mexican, iar actiunea se petrece in taramul mortilor. Jucati rolul lui Manny Calavera, angajat la Departamentul Mortilor si agent de turism pentru sufletele noi care isi incep calatoria de patru ani pana la cea de-a noua forma de subexistenta. Toti cei care lucreaza alaturi de el sunt suflete care trebuie sa plateasca pentru greselile facute pe parcursul vietii pentru a-si castiga propria calatorie spre subexistenta. Ei trebuie sa ajute 10 suflete care au dus o viata exemplara sa ajunga la destinatie, in trenul Numarul Noua - cel mai luxos mijloc de transport. Din pacate, Manny nu a avut parte de clienti destul de sfinti. Cand, in sfarsit primeste un astfel de client, pe Mercedes Colomar, nu este in stare sa-i dea biletul de tren si il trimite pe bietul suflet sa calatoreasca cu autopicioarele. Acest incident ii va arata lui Manny ca nu totul este ceea ce pare.
Aventura se petrece pe parcursul a 4 ani, timp in care Manny il cauta pe Mr. Colomar si ajunge in multe locuri fantastice. Fiecare locatie este distincta si are o atmosfera apatre si se vede influenta curentului latin-american: pietrele aztece, scheletele stilizate...
Cea mai mare realizare a jocului ramane totusi povestea. Parodierea "filmelor noir" a devenit un cliseu in sine, dar Grim Fandango pastreaza totusi neprevazutul. Cu toate ca sunt foarte putine glume in joc el este amuzant. Umorul vine de al situatiile care apar, cat si de la personaje.
Puzzleurile ii mentin credibilitatea jocului. Ele sunt traditionale, dar urmeaza linia povestii foarte bine si sunt variate, atat ca stil cat si ca dificultate. In cea mai mare parte a jocului vi se vor spune clar obiectivele pe care trebuie sa le atingeti pentru a merge mai departe. Obiectivele sunt complexe, dure si deseori au mai multe parti. Este posibil sa va blocati in anumite momene , dar va asigur ca puzzleurile sunt foarte logice si vi se dau multe detalii subtile.
Singurul defect al jocului este ca o sa vi se para ca se sfarseste prea repede. Acest lucru nu se datoreaza faptului ca este prea scurt (poate dura cateva zile) ci lumii vaste pe care designerii au creat-o, pe care nu veti vrea s-o parasiti, plina de personaje memorabile de care este greu sa te desparti. Nu fiti surprinsi daca o sa fiti putin tristi cand se termina jocul.

No comments: