14 March 2008

Black & White

Producator: Lionhead Studios
Publisher: EA Games

Jucati rolul unui zeu, reprezentat in joc de o mana fara trup, iar scopul vostru este sa convingeti cat mai multe sate sa va venereze, sa aveti cati mai multi adepti. Aveti control complet asupra perspectivei 3D a jocului si asupra oricarui lucru din mediu. Pe masura ce castigati mai multi adepti, sfera de influenta se extinde, ocupand o suprafata mai mare de teritoriu, ca intr-un final sa cuprinda si alte sate invecinate pe care va trebui sa le convertiti la credinta voastra. De venerare aveti nevoie pentru a putea crea "miracole"; cu cat aveti mai multi adepti si mai mult teritoriu va creste sansa de a crea miracole-vraji.
Ca sa mariti increderea oamenilor in voi aveti foarte multe optiuni. Aceasta este una dintre cele mai interesante parti ale jocului pentru ce va rasplateste creativitatea. Pentru a converti un sat puteti fie sa le puneti mancare si lemn in depozite, sa le dati ploaie peste grane sau sa le aratati spectacole cu porumbei. De asemenea este posibil sa trimiteti misionari din satele vecine pentru a-i convinge. Daca repetati actiunile de prea multe ori vor incepe sa nu mai aiba efect. Acest lucru va obliga sa incercati multe lucruri diferite. Partea grozava este ca nu trebuie sa fiti intotdeauna de partea binelui. O abordare mult mai rapida poate implica dezlantuirea unor cataclisme cum ar fi bile de foc si furtuni cu fulgere asupra orasului. Puteti rapi sateni pe care sa-i aduceti in satul vostru sau sa aruncati bolovani peste cladirile lor. Rolul unui zeu rau ar putea parea o varianta mai rapida de a castiga, dar veti obtine numai sate sarace, distruse.
Alti zei din joc au cam aceleasi scopuri ca si voi si; din pricina competitiei pentru acelasi sat jocul poate deveni frustrant.
Cu toate ca expansiunea teritoriala este importanta in Black and White, trebuie sa luati in considerare si alti factori. In primul rand, oricat de independenti ar fi satenii vostri, nu sunt atat de descurcareti pe cat v-ati astepta. Resursele lor de hrana si lemn sunt deseori foarte scazute, deoarece nu se gasesc decat in spatii restranse. Din aceasta cauza trebuie sa mergeti in sat destul de des ca sa faceti resursele sa apara ca prin magie si sa faceti vrajile portivite. In afara de asta, constructia de cladiri noi poate fi un proces destul de complicat. Mai intai trebuie sa faceti niste schele intr-un atelier in care ati pus cativa muncitori. Dupa ce schela e gata va trebui sa chemati multi sateni pentru a termina constructia. Noile cladiri sunt mai greu de realizat decat ar fi trebuit sa fie, in special pentru ca satenii nu construiesc nimic fara sa le spuneti. Ei se vor plange ca nu au destule case pana cand le veti pune fundatiile.
Adeptii vostri se pot transforma in discipoli, specializati in anumite domenii. Daca ii mutati intr-o anumita zona ei pot deveni, in functie de situatie, taietori de lemne, pescari, mestesugari, fermieri, constructori... Satenii vor face aceste lucruri chiar daca nu sunt discipoli, dar acestia din urma sunt mai priceputi si mai eficienti. Este la fel de important sa nu va transformati toti satenii in discipoli, deoarece acestia nu au timp sa mai viziteze templele si sa va venereze. Balansarea numarului discipolilor cu cel al oamenilor normali este esentiala deoarece doar daca sunteti venerat puteti face miracole.
Chiar daca la prima vedere Black and White pare un joc complicat si greu de inteles, nu este asa. Grafica impresionanta si interfata simplista si aerisita il fac usor de inteles si de jucat, chiar pentru un zeu care trebuie sa aibe grija de atat de multe lucruri...
Niciun alt joc pana acum nu a mai combinat atat de multe elemente aparent incompatibile intr-un joc foarte atent finisat. Merita jucat!

No comments: